JO16-1 geeft masterclass gedisciplineerd voetballen, en legt Westlandia op de pijnbank.

Westlandia JO16-1

Zwaluwen Jeugd Beker O16 1/4 finale Groep 1 A

20 februari 2023 19:00

A. Jansze

Sportpark 's-Gravenhout

Maandag 20 februari stond de avondwedstrijd in de kwartfinale van de beker op het programma. Er was best wat spanning te voelen, niet alleen bij de spelers, maar ook bij de trainers en ouders. De tegenstander was westlandia welke in de 4de divisie speelt. Met 5 blessures en 1 ziektegeval was het puzzelen voor de trainer, maar met de hulp van andere teams stond er een zeer representatief elftal aan de aftrap.

De jongens hebben tijdens de wedstrijdbespreking te horen gekregen dat er vanuit een andere tactiek gespeeld moest worden dan wat de jongens gewend waren en dat hierbinnen discipline één van de belangrijkste uitgangspunten was. De eerste paar minuten van de wedstrijd was het nog even wennen voor de jongens en kon westlandia een paar keer vanaf de zijkant doorkomen en een scherpe voorzet afleveren, maar nadat iedereen goed doorhad wat er gevraagd werd hebben we de hele wedstrijd niets meer weggegeven. Het werd uiteindelijk een masterclass gedisciplineerd voetballen, waarbij iedere speler zijn beste niveau liet zien. In de 20ste minuut konden we door de as van het veld doorkomen en werd onze spits Bhodi in stelling gebracht. Zijn schot was niet hard maar toch net te machtig voor de keeper van westlandia, 1-0. Niet veel later kregen we weer een kans door het centrum van de verdediging, maar deze keer zat de keeper er goed bij. In de 31ste minuut kwam een aanval over meerdere schijven bij de ingeschoven centrale verdediger Dani terecht die met binnenkant voet de bal met hoge snelheid in de verre hoek prikte, 2-0. In de 42ste minuut vonden wij dat het tijd was, maar de scheidsrechter wilde nog even doorgaan. Gelukkig maar want onder druk speelde de keeper van westlandia de bal in de voeten van centrale middenvelder Kevin, die goed zijn man uitspeelde en met zijn linkerbeen de bal over de keeper heen kon krijgen. Hierdoor gingen we de rust in met een 3-0 voorsprong.

De sfeer in de kleedkamer was euforisch, maar de jongens werden gewaarschuwd voor de start van de tweede helft, waar verwacht werd dat de tegenstander er vol in zou gaan om de aansluitingstreffer te zoeken.

De tegenstander schoof vanaf het begin van de tweede helft de backs door naar voren, waardoor onze twee spitsen veel moesten meeverdedigen en waardoor Kaya de meest vooruitgeschoven man werd. Dichtbij de goal is westlandia niet meer geweest, maar twee afstandsschoten waren nog gevaarlijk en raakte de bovenkant van de lat. De ruimtes achter de verdediging werden groter en 5 minuten voor tijd kon Bhodi weggestuurd worden over de linkerkant. De keeper stond wat te ver uit zijn goal en het schot van Bhodi plofte over hem heen het net in. Eindstand 4-0. Het was een geweldige wedstrijd met een onverwacht mooie uitslag, maar bovenal een genot voor de ruim aanwezige supporters om naar te kijken. Mooi om te zien hoe flexibel wij zijn als club en dat er over alle teams veel talent rondloopt. Vandaag hadden we maar liefst 6 jongens in de selectie die nog tot de leeftijdscategorie onder 15 behoren, dus een groot compliment.

Volgende halte is de halve finale!

Foto's met dank aan Gerard Stege. Klik hier voor meer foto's van de wedstrijd
Winst_Westlandia.jpg