Taken van de Coach/Leider

De Coach / Leider

Algemeen:

• Per Team zijn er één of twee jeugdleiders die de jeugdleiderstaken onderling verdelen.
  • De leider fungeert als voorbeeld en gedraagt zich te allen tijde sportief. Heeft respect voor anderen en zorgt voor orde in zijn team en binnen het veld.
  • De leider is het aanspreekpunt voor de ouders.
  • Laat de ouders bij de leider afmelden voor donderdag 20 uur, dit geeft de leider nog tijd om vervanging te regelen:
      - Leiders onderling afstemmen
      - Groepsleider informeren

• Zorgen voor vervangende leider bij afwezigheid.
  • Verzamelen bij SV op afgesproken tijd (leider zorgt voor communicatie): bijvoorbeeld een  half uur bij thuiswedstrijd, uur bij uitwedstrijd.
  • De leider is verantwoordelijk voor uitgereikte materialen, zoals ballen, tassen, kleding, waterzak.
  • Om teambinding te bevorderen kan je aandacht besteden aan de verjaardagen, deze zijn op te vragen bij de groepsleiders.
  • Als het team kampioen wordt laat dit dan weten. Het team wordt dan door de club getrakteerd in de kantine. Zie ook 'protocol kampioenschap'.
  • Een teamfoto laten plaatsen op de site. Ook kunnen wedstrijdverslagen en/of foto's geplaatst worden. Voor assistentie kan je richten tot één van de webmasters.
  • Vanaf de D – teams dient het wedstrijdformulier vooraf ingevuld te worden aan de hand van de  spelerspassen;
  • De scheidsrechter tekent het uitslagenformulier en vanaf de D na afloop ook de aanvoerder;
  • Bijhouden en melden bij groepsleider als kinderen vaak afwezig zijn of andere problemen hebben/veroorzaken.
  • Blijf niet te lang met problemen lopen, je helpt jezelf en de vereniging door dit soort zaken bespreekbaar te maken.
  • Ieder team kan een teamuitje organiseren er is budget per speler beschikbaar vanuit de vereniging).
  • Informatie over en afgelastingen van de wedstrijden kunt u vinden op de SV Nootdorp, de site van elfvoetbal, teletekst of bij uitwedstrijden de site van de tegenstander.
  • Ouders zijn in principe zelf verantwoordelijk om dit te controleren zodat niet iedereen gaat zitten wachten op de leider.

Het team:

• Vaste wisselstructuur, leider organiseert en zorgt voor evenveel speeltijd voor iedere speler.
  • Geen vaste opstelling, in principe keepen bij tourbeurt tenzij er een vaste keeper is.
  • Speler aanvoerder maken (rouleren per week)
  • Warming up voor de wedstrijd
  • Verdeel taken coaching / leider: hierdoor  voorkom je verwarring bij de spelers
  • Coach ook de keeper
  • Laat de ouders de spelers aanmoedigen langs de lijn. De leider en de trainer zorgen voor het coachen. (Er is een verschil in aanmoedigen en in coachen).
  • Omgaan met blessures en noodsituaties;
  • Inlichten van de ouders en de groepsleider bij blessures en wangedrag. Indien een speler naar het ziekenhuis moet dan gaat een van de leiders mee als de ouder/verzorger van de speler er niet is;
  • In principe douchen na de wedstrijd
  • Niet tussen de halve velden staan
  • Terugmelding over hoe het gaat met het team bij de hoofdtrainer of bij de groepsleiders
  • Melding maken van spelers die er bovenuit steken of juist niet mee kunnen komen bij de hoofdtrainer of bij de groepsleiders

Bij thuiswedstrijden:

• (Laten) regelen van limonade voor tegenstander en eigen team, af te halen bij de bar;
  • Zorgen dat eigen kleedkamer en die van tegenstander schoon achtergelaten is
  • De uitslag doorgeven in de commissiekamer
  • De leider organiseert de dat een ouder scheidsrechter is. Club zorgt voor fluitje. (controleer tijdig bij een thuiswedstrijd in de commissiekamer of er een scheidsrechter is); We kunnen een scheidsrechtersavond organiseren als hiervoor voldoende animo is.
  • Regelt bij de thuiswedstrijden vervangende shirts bij gelijkheid van shirts met de tegenstander. De club heeft een aantal setjes vervangende shirts, maar het kan zijn dat meerdere teams hier een beroep aan doen. Controleer daarom tijdig of deze shirts beschikbaar zijn voor de wedstrijd.

Uit wedstrijden:

• Vervoer regelen
  • Zorgt bij uitwedstrijden vanaf de D dat de spelers passen worden meegenomen.
  • Melden in commissiekamer bij tegenstander
  • Eigen kleedkamer schoon achterlaten
  • Doorgeven / controleren van de uitslag