hoe handelen bij onweer

Gelet op de gevaren die gepaard gaan met onweer, willen wij onderstaande instructie nadrukkelijk onder de aandacht brengen. Deze richtlijn is gebaseerd op de regels die de KNVB hanteert bij wedstrijden. Bij wedstrijden is het de scheidsrechter die zich aan deze voorschriften dient te houden.

1. Wanneer vooraf bekend is dat er onweer kan komen, dienen de trainers en spelers te worden gevraagd alert te zijn op eventuele onweersontwikkeling.
  2. Onweer wordt gevaarlijk voor spelers en trainers als de tijd die verloopt tussen het zien van de bliksemflits en de daaropvolgende donder minder is dan 10 seconden. Dit betekent dan dat het onweer zich globaal op 3 km afstand bevindt. Aangezien onweer zich snel kan verplaatsen, is het dan tijd maatregelen te treffen. Het bovenstaande is een vuistregel die niet altijd opgaat. Onweer kan zich soms plotseling aankondigen, al gaat er meestal wel een dreigende weerontwikkeling aan vooraf. Men dient altijd alert te blijven op dergelijke ontwikkelingen.
  3. Is het tijdsverschil tussen het zien van de bliksem en het horen van de donder minder dan 10 seconden, dan dient de training onmiddellijk te worden onderbroken.
  4. Spelers, trainers en anderen dienen zich terug te trekken in de kleedgebouwen en of kantine.
  5. De training dient definitief te worden afgebroken als het onweer aanhoudt. Eerder staken is echter ook mogelijk als bijvoorbeeld door enorme neerslag het speelveld inmiddels onbespeelbaar is geworden, dan wel dat er geen uitzicht is dat het onweer snel zal ophouden.

Neem geen enkel risico en volg deze instructies nauwgezet. Bij twijfel dient u het veld te verlaten.