Het vrijwilligers centrum

SV Nootdorp wil een vereniging zijn met een goede sfeer en een groot gevoel van saamhorigheid. Een vereniging waar leden, supporters en betrokkenen graag vertoeven. Op voetbalgebied wordt gestreefd naar prestatief voetbal met behoud van spelplezier. Hierbij dient een bloeiende jeugdafdeling als brede basis. SV Nootdorp kent reeds een geweldig grote groep vrijwilligers die hun steentje bijdragen om de club draaiende te houden. Zonder al deze vrijwilligers kan een sportvereniging als de onze eenvoudigweg niet bestaan. Voor Elkaar & Met Elkaar moeten we er dus voor zorgen dat er een plezierig klimaat heerst om het vrijwilligerswerk aantrekkelijk te maken maar bovenal te houden.

De volgende factoren zorgen ervoor dat wij binnen onze vereniging genoodzaakt zijn tot aanscherping van het vrijwilligersbeleid.

1. De groei, die  wij als vereniging momenteel doormaken
  2. Het maatschappelijk gegeven dat mensen steeds minder tijd hebben,
  3. Het niet willen aanstellen van betaalde krachten.

Middels een herzien verenigingsbeleid op dit punt zijn we, in navolging van andere verenigingen, gekomen tot een verkapte taakplicht voor ieder aangesloten lid vanaf 16 jaar en voor ouders/verzorgers van jeugdleden jonger dan 16. Uiteraard blijft elk lid of betrokkene bij onze vereniging vrij om zoveel taken als hij/zij denkt aan te kunnen in te vullen.

Het Vrijwilligers Centrum

Het bestuur van SV Nootdorp heeft een “Vrijwilligerswerkgroep” ingesteld, welke als doel had een plan op te stellen voor het nieuwe vrijwilligersbeleid. Hieruit is “Het Vrijwilligers Centrum” ontstaan dat onder andere als taak heeft inzicht te geven in wat er allemaal binnen SV Nootdorp aan functies en activiteiten zijn.

Het Vrijwilligers Centrum (kortweg HVC) binnen SV Nootdorp is gericht op:

1. Het gestructureerd en gericht werven en behouden van vrijwilligers,
  2. het inzetten van vrijwilligers op een voor hen geschikte en motiverende functie binnen de vereniging.

Dit moet leiden tot het uitvoeren van zoveel mogelijk verenigingstaken door vrijwilligers, hetgeen zal bijdragen aan het verhogen van een goede sfeer en een groot gevoel van saamhorigheid.

HVC bestaat uit minimaal 5 personen en is op een zeer breed vlak actief. Zij neemt het initiatief om alle werkzaamheden in het kader van het vrijwilligersbeleid binnen de vereniging te coördineren, in te plannen en op elkaar af te stemmen. Van bijna alle functies is er inmiddels een functiebeschrijving gemaakt, zodat voor iedereen inzichtelijk is wat de functies inhouden. De functies variëren van beleid tot uitvoering en van bestuur tot leider of barmedewerker. In tijd variëren de taken van enkele uren per maand tot een aantal uren per week.

Namens het bestuur is HVC het aanspreekpunt binnen de vereniging als het gaat om de uitvoering van het vrijwilligersbeleid. Samen willen we voor 100 procent invulling van de vacatures gaan. In de meest ideale situatie kunnen we ruim 650 vrijwilligers voor onze club inzetten. Het Vrijwilligers Centrum is nieuw en staat uiteraard open voor alle suggesties, ideeën of opmerkingen vanuit alle geledingen van de club.