Het keuren van de velden

Hoe gaat het nou precies bij het keuren van de velden.
De keuring van de velden vindt plaats op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag om 16.00 uur en op woensdag rond 12.00 uur voor de trainingen en eventueel een wedstrijd.
Men stelt vast of de grasmat bespeelbaar is volgens de richtlijnen (o.a. hoe is de gesteldheid van het veld, hoe is het weer en wat zijn de weersverwachtingen, tijd van het jaar, is er gevaar voor de spelers?). We zoeken hier nog een vrijwilliger voor.

De keuring op zaterdag vindt plaats om 7.00 uur en eventueel later op de dag nog  een herkeuring.  De zaterdagdienst stelt vast of de grasmat bespeelbaar is volgens de gangbare  richtlijnen waarbij beoordeeld wordt of de bal blijft rollen, de velden geen schade zullen oplopen en vooral of het geen gevaar oplevert voor de spelers/speelsters.

Alleen de scheidsrechter kan naderhand een goedkeuring herroepen als alsnog blijkt dat het veld schade oploopt of het te gevaarlijk wordt voor de spelers/speelsters.

Het kunstgrasveld zal ook afgekeurd worden indien er sprake is van rijp of sneeuw op het veld. Als de zon schijnt zal doorgaans de rijp snel verdwijnen en kan er weer op getraind of gespeeld worden. Ook in geval van opdooi zal het kunstgrasveld afgekeurd worden.

Een vaste regel bij de grasvelden is dat als er ijs in de sloot ligt de grasvelden afgekeurd zullen zijn.De toplaag is dan bevroren en als er dan toch op gespeeld wordt kan deze los komen te liggen van de onderlaag waardoor de graswortles afbreken en het veld blijvende schade oploopt.

Algehele afgelasting
Indien 70% van de wedstrijden in West II uitvallen dan is er sprake van een algehele afkeuring door de KNVB. Op het kunstgrasveld zullen dan ook geen competitiewedstrijden gespeeld worden.

Standpunt van het bestuur.
Wij zijn een voetbalclub en daarom kunt u ervan uitgaan dat iedereen er zo veel als mogelijk naar zal streven het voetbal door te laten gaan. In geval van twijfel kunnen echter andere, meer op de lange termijn gerichte overwegingen, een rol spelen bij de keuring; bijvoorbeeld de gesteldheid van de velden i.s.m. de hoeveelheid wedstrijden etc. De velden moeten ook aan het einde van het seizoen nog veilig gebruikt kunnen worden.

Het kan uiteraard voorkomen dat er bij de ene vereniging wel wordt gevoetbald terwijl de velden bij de andere vereniging zijn afgekeurd, dat is de verantwoordelijkheid van de betreffende vereniging. Er zijn nu eenmaal verschillen tussen de velden als je kijkt naar de ligging en het onderhoud.

Afkeuring is niet leuk, en niemand is gebaat bij een afgelasting. Wij moeten ons echter wel neerleggen bij de beslissingen die genomen worden.

Regels keuring kunstgrasvelden KNVB:

Regelmatig worden vragen gesteld over het gebruik van kunstgrasvelden onder winterse
omstandigheden. Met onderstaande wordt getracht wat meer duidelijkheid te verschaffen over de
mogelijkheden van bespeling van kunstgrasvelden in de winter.

Kunstgras en vorst
Het product kunstgras is in beginsel vorstbestendig.Zeker de tegenwoordig veel gebruikte
polyethyleenvezel (PE) kan goed tegen vorst.Oudere vezeltypen als polypropyleen (PP) zijn bij
vorst kwetsbaarder. Bij de keuring in hetlaboratorium wordt het kunstgras getest bij
temperaturen van - 20° tot + 40° Celsius. Dit isnodig omdat het product zowel in landen met een
zeer winters klimaat - denk aan Scandinavië - als in zeer warme landen - bijvoorbeeld Afrika - wordt
toegepast. De rubberinfill die wordt gebruikt kan ook goed tegen vorst (denk aan autobanden). Er zal
mogelijk wel enige verharding optreden omdat het materiaal door de vorst wat stugger wordt. De
moderne kunststofkorrels (TPE) veranderen onder zeer koude omstandigheden nauwelijks.

Kale of droge vorst
Problemen met de bespeelbaarheid van kunstgrasvelden ontstaan eigenlijk op het moment
dat er sprake is van een hoge luchtvochtigheid of als er neerslag valt. Kale of droge vorst is voor
kunstgras geen enkel probleem en bespelen onder die omstandigheden dus ook niet. Het is zelfs zo dat
kale vorst een uitdrogende werking heeft. Misschien is een bevroren kunstgrasveld iets harder
maar in ieder geval vele malen vlakker dan een natuurlijk speel- of trainingsveld.

Rijp
Rijp is de witte aanslag die wordt veroorzaakt door het neerslaan en bevriezen van de waterdamp in de
lucht. Rijp is van tijdelijke aard en verdwijnt als de temperatuur door de zon omhoog gaat. Onder
bewolkte omstandigheden kan rijp echter wel hardnekkig zijn. Voor een kunstgrasveld is rijp
technisch geen probleem. De vezel zal niet afbreken door de aanwezigheid van een dun ijslaagje. Er zal
wel goed beoordeeld moeten worden in hoeverre de aanwezige rijp, zeker bij hardnekkige of ruwe rijp,
gladheid van het speeloppervlak veroorzaakt. Plaatselijke lichte rijp kan eventueel worden
verwijderd door met een licht sleepnet te slepen.

Bron KNVB: XpressionManager (knvb.nl)