Ongelukken

Wat te doen bij ongelukken/calamiteiten tijdens training of wedstrijd.

•  Blijf kalm, stel indien nodig het slachtoffer gerust.

• Zorg er voor dat er geen medespelers of andere omstanders in een impulsief moment aan ledematen gaan trekken of draaien: een gediplomeerd EHBO’er kan vragen stellen om evt. vast te stellen of er kans is op botbreuk. Maar het motto is dat het slachtoffer in principe niet verplaatst wordt. Schroom niet om, als het te druk wordt, mensen weg te sturen.

• Laat iemand direct de zaterdagdienst/kantinedienst waarschuwen:

015-3109726 (het is verstandig dit nummer in je mobiel te zetten)

• Laat de zaterdagdienst/kantinedienst 112 bellen, of indien dit te lang duurt bel zelf 112 of laat iemand in de directe omgeving 112 bellen. Geef duidelijk door om welk sportpark het gaat: SV Nootdorp, sportpark s’Gravenhout, De Poort 8, 2631 PT Nootdorp. Geef eventueel je nummer door of dat van de kantine.

Geef aan dat het een blessure betreft die in een voetbalwedstrijd is ontstaan en eventueel welke symptomen je waar kunt nemen. Als je de kantine 112 hebt laten bellen, controleer dan na een paar minuten of dat ook werkelijk gebeurd is.

• Laat het slachtoffer niet afkoelen. Gebruik hiervoor speciaal afdekfolie, dit is aanwezig in de in de EHBO trommel in de kantine of commissiekamer;
    • Een AED is aanwezig in de kantine, achter de bar.

• Icepacks zijn indien nodig aanwezig in de vriezer in de keuken.

• Let er op dat degene die het betreft bij bewustzijn blijft. Zorg dat er altijd iemand op de geblesseerde let en met de geblesseerde praat, ook als je zelf aan de telefoon bent.

• Instrueer iemand van de zaterdagdienst/kantinedienst dat zeker gesteld moet worden dat het hek (achter in de hoek bij veld 1) open is:

Let er ook op dat er geen geparkeerde auto’s in de weg staan, zodat de ambulance ongehinderd het terrein op kan.

• Laat iemand bij de parkeerplaats in de buurt van het hek de wacht houden om de ambulance op te vangen, zodat die direct door het hek geloodst wordt (naar het betreffende veld) en er geen tijd verloren gaat op het parkeerterrein.

• Spreek af wie (indien nodig) met de ambulance mee gaat.

• Besluit in overleg met de scheidsrechter en leider tegenstander om de wedstrijd te staken of eventueel uit te spelen.

• Laat de zaterdagdienst/kantinedienst contact opnemen met de ouders/verzorgers van het slachtoffer.