Quick Clubdag 2022 – SV Nootdorp JO9-1 bij Excelsior

5 april 2022 13:00

In het Excelsiorstadion was, zondag 3 april 2022, de Quick Clubdag 2022. Met als hoogtepunt het Quick-toernooi in de middag voor de leeftijdsgroep JO9. En de jongens van SV Nootdorp J09-1 waren erbij !

We verzamelden om 12.00 bij het stadion. Tegenwoordig bekend als het Van Donge & De Roo Stadion, maar bij de meeste mensen vooral bekend als Stadion Woudestein. Na een gezamenlijke warming-up van alle aanwezige 16 teams uit de regio Rotterdam (en Nootdorp) door een trainer van het 1ste van Excelsior, werd er ín het stadion op het hoofdveld gestreden in 2 poules. Een poule voor Hoofdklasse/1ste klasse en een poule voor 2e / 3e klasse. Aangezien SV Nootdorp JO9-1 in de hoofdklasse speelt werden onze jongens daarom ingedeeld in de zwaarste poule.

De competitiewedstrijd werd de dag ervoor in Oudewater verloren. Het is een bekend probleem bij onze jongens; om 07.45 verzamelen met de temperatuur rond het vriespunt lijkt voor de 9-1 van SV Nootdorp géén goede combinatie. Halverwege stond het nog maar 1-0 voor Oudewater. Maar in de 2de helft was de jus op. We hadden geen wisselspelers en waren niet in staat de wedstrijd nog naar onze hand te zetten.

Maar van het chagrijn van de dag ervoor was weinig meer te merken. Had het latere tijdstip en het zonnetje hier invloed op? We zullen het nooit zeker weten, maar het begint er wel sterk op te lijken.

Onze eerste wedstrijd begon om 13.30 uur. In de poulefase worden er 3 wedstrijden gespeeld van 20 minuten per wedstijd en we mochten gelijk aan de bak tegen op papier de moeilijkste club; de gastheer S.B.V. Excelsior Rotterdam, zoals de club officieel heet.

Het werd een wedstrijd om van te smullen. De jongens van SV Nootdorp speelden beter voetbal dan Excelsior en waar de doelpunten gisteren uitbleven, zo werd het net van het doel nu wel gevonden. Na 3 x met één doelpunt voor te hebben gestaan, was de score na 20 minuten 3-3. Goed dat we niet verloren hadden, blij dat we na gisteren weer wisten te scoren, maar een tikkie teleurgesteld dat we niet gewonnen hadden omdat we het betere van het spel hadden.

De 2de wedstrijd speelden we tegen NSVV uit Numansdorp. Het waren grote en stevige gasten…. Maar de jongens van SV Nootdorp waren niet onder de indruk en hadden de smaak te pakken. We wisten het voor elkaar te krijgen om maar liefst 6 keer het doel te vinden in de volledige 20 minuten. De tegenstander daarentegen vonden bij ons 2 keer het net, waardoor een simpele rekensom ons leert dat de einduitslag 6-2 in ons voordeel was. Dit bereikten we door goed samen te spelen en flink te jagen op de bal. De tegenstander hebben we niet veel op onze helft zien voetballen, wat resulteerde in deze mooie uitslag.

De laatste wedstrijd in de poule speelden we tegen VV Briele. We hadden ze al met een schuinoog zien spelen en deze jongens konden absoluut een leuk potje ballen. Het werd uiteindelijk dan ook de meest spannende wedstrijd uit de poule. Want met één gelijkspel en één keer winst kon het zo maar gebeuren dat we groepswinnaar konden worden als we deze wedstijd ook wonnen. En zo gebeurde het ook. Halverwege de wedstrijd stond het nog 0-0 en de twee teams waren erg aan elkaar gewaagd. Maar in de 2de helft konden we toch de wedstrijd domineren en dat resulteerde in een doelpunt voor SV Nootdorp. Het laatste fluitsignaal klonk en de 1-0 overwinning kon gevierd worden.

Het was na deze 3de wedstrijd even afwachten wat Excelsior zijn andere twee wedstrijden had gedaan. De jongens waren dan ook helemaal door het dolle heen toen bekend werd gemaakt dat wij poulewinnaar waren geworden en in de finale stonden tegen de andere poulewinnaar; FC Binnenmaas.

We hadden deze jongens al 3 wedstrijdjes voor onze neus zien spelen op de momenten dat SV Nootdorp tussen hun eigen wedstrijdjes door op de tribune zat. En deze jongens waren goed…. Erg goed ! Ze spelen net als wij Hoofdklasse en zijn bijvoorbeeld ingedeeld bij een jeugdteam van Feijenoord.

Met wat zenuwen in de benen werd de finale uiteindelijk de minst spannende pot van het toernooitje. Onze jongens verloren deze finale met 4-2. Maar we hebben nog een poos op wilskracht en strijdlust op 2-2 gestaan. Tegen het einde van de wedstrijd was SV Nootdorp moegestreden en had FC Binnenmaas het betere van het spel. Maar onze jongens hoeven zich zeker niet te schamen voor het resultaat van deze wedstrijd en al helemaal niet voor de resultaten over het hele toernooi. Want er werd goed voetbal gespeeld, er zijn mooie doelpunten gescoord en de jongens hadden het enorm naar hun zin, wat uiteraard verreweg het belangrijkste doel is van een gezellige voetvalmiddag.

In eerste instantie waren de jongens van SV Nootdorp JO9-1 erg teleurgesteld en verdrietig. Maar in de auto op de terugweg, maakte de teleurstelling al snel plaats voor trots. 2de worden tijdens een toernooitje met 16 ploegen is een prima prestatie. Een groot deel van het team neemt de mooie medaille vandaag dan ook mee naar school, waar ongetwijfeld grootse verhalen worden verteld over hun ervaringen in het Excelsior stadion.

Kledingmerk Quick, organisatie en staf… namens alle jongens van de 9-1 en namens de ouders bedankt voor deze mooie voetbaldag.

Voetbal groetjes, Ivo