Nootdorp D2 - VOC D2

VOC D2

D-pupillen zaterdag, D2, 1e klasse 09

14 november 2015 9:00

Na het fantastische bekerkampioenschap promoveerde de D2 naar de 1e Klasse. In de afgelopen weken hebben we gezien dat deze promotie niet alleen positieve kanten heeft. De stap naar de 1e Klasse is de afgelopen weken niet zonder slag of stoot gegaan . Het team moest wennen aan sneller en feller voetbal. De oefenwedstrijden tegen enkele 1e Klasse teams en de eerste twee competitieduels konden niet in winst worden omgezet. En eerlijk is eerlijk er werd, ondanks dat er verloren werd, wel vaak goed gevoetbald. De tegenstanders maakten echter effectiever gebruik van de kansen en op mentaal vlak moet het team nog stappen maken.

Gelukkig is de sfeer prima en de bereidheid aanwezig om er als team voor te gaan. Randy en Michael verrichten ook als mental-coaches goed werk.

Voor de wedstrijd tegen VOC spraken de statistieken in ons voordeel. Immers de zegereeks begon in de bekercompetitie pas nadat de eerste twee wedsstrijden niet in winst werden omgezet. In de huidige competitie gingen de eerste twee wedstrijden verloren. Voor aanvang van de wedstrijd tegen VOC bezetten de Rotterdammers de 10e en laatste plaats en SV Nootdorp de 9e plek. Tijd dus voor een zege.

Nootdorp ging fris van start en liet goed voetbal met mooie combinaties zien. Het begin van de wedstrijd speelde zich vooral af op het middelste gedeelte van het veld. Alle linies waren wel bij het spel betrokken maar de keepers kregen pas na ongeveer 7/8 minuten iets te doen. Duidelijk was wel dat Nootdorp de beter voetballende ploeg was.

Rondom de 10e minuut werd VOC wat gevaarlijker. Dat resulteerde in drie corners vlak na elkaar. Spanning op het veld maar ook langs de lijn en op de tribune omdat de afgelopen wedstrijden corners niet altijd even goed werden verwerkt. Deze drie corners werden prima opgevangen en Ilias redde twee keer knap achter elkaar.

Na het eerste kwartier voerde Nootdorp de druk op en werd de tegenstander op eigen helft vast gezet. Het wachten was op een goal van Nootdorp. Alle inzet ten spijt was het toch VOC dat de score in de 23e minuut uit een vrije trap opende. Een schot van een grote afstand ging, daarbij behoorlijk geholpen door een typisch Hollands windje, hoog in de bovenhoek 0-1. En of dat nog niet genoeg was scoorde VOC in de 29e minuut vanuit een counter de 0-2. Ongelooflijk maar waar. Beter voetballen, sterker zijn dan je tegenstander, maar wederom op achterstand.

De rust werd door de Randy en Michael onder andere gebruikt om de spelers  mentaal op te peppen en te benadrukken dat we, als we tenminste bleven voetballen, nog genoeg doelpunten konden maken. Michael durfde zelf te beweren dat Nootdorp en nog wel vijf in zou kunnen schieten. Een gewaagde uitspraak of toch niet?

Na de boost van energydranken en de mental-coaching startte Nootdorp vol goede moed aan de 2e helft. Het spel golfde in het begin op en neer. Nootdorp kreeg in de 38e minuut ruim buiten het strafschopgebied een vrije trap. Bink, met de wind in de rug, haalde uit en schoot de bal met een boogje schitterend in de linker bovenhoek 1-2.

Nootdorp voetbalde fel, goed en ging voor de winst. In de 42eminuut tekende Koen vanuit een counter met een prachtig lobje voor de 2-2. Direct na de aftrap had Nootdorp de 3-2 kunnen aantekenen, maar de scheidsrechter had een overtreding geconstateerd en het feest ging niet door.

Nootdorp voert daarna de druk op. Helaas levert dat ook ruimte op voor VOC, dat daar in  de 50e minuut ook direct gebruik van maakt 2-3. Weer op achterstand en afwachten wat er in de koppies omgaat. Dat werd al snel duidelijk: strijdbaarheid voerde boventoon. Mentaal was het prima in orde. Daarnaast gooide Randy de tactiek om van 4-3-3 naar 3-3-4. Nootdorp ging “alles-of niets” spelen. Een dappere en noodzakelijke beslissing.

De laatste 10 minuten waren niet alleen spannend maar ook spectaculair. Nootdorp zette de tegenstander onder druk en creëerde kansen.  In de 55e minuut kwam de bal via Yannick en Wesley bij Koen terecht. Geen woorden maar daden moet Koen hebben gedacht want hij schoot de 3-3 keurig binnen. Twee minuten later was het weer raak. Een corner van Wesley werd door Bink in de touwen gejaagd, 4-3 joehoe!

Tussen onze doelpunten door liet ook VOC in aanvallend opzicht nog enkele malen van zich spreken. Met een Nootdorpse verdediger minder kregen hun aanvallers meer ruimte. Gelukkig hadden zij het vizier niet op scherp staan en bleef Nootdorp zicht houden op de eerste overwinning in deze competitie. De knock-out voor VOC kwam in de 59e minuut. Floris geeft een pass op maat op Semmy, die zijn turbo helemaal open draait…5-3. De winst is bijna binnen. Eerst nog even een tactische omzetting door het wisselen van een aanvaller voor een verdediger. Niet lang daarna besluit de scheidsrechter dat het tijd is en kan er een kleine feestje worden gevierd. De (verdiende) winst is binnen.

Het team maakt weer stappen. Het voetbal is goed, de teamsfeer en –spirit zijn ook prima in orde. De (mental)coaches leveren ook tactisch goed werk. Nu blijkt dus dat Michael een geboren voorspeller is. Zijn uitspraak in de rust over de 5 doelpunten kwam helemaal uit. Van Randy kenden we deze talenten al. Volgende week een voorspelling van de coaches gezamenlijk?

De winst van zaterdag is een uitstekende opsteker na enkele moeizame wedstrijden. Nootdorp klimt naar de 8e plaats. Dat lijkt niet veel maar het verschil met de nummer 4 is slechts 1 punt. Volgende week tegen TOGB dat met evenveel punten op de 5e plaats staat. We hebben er nu al zin in!