SV Nootdorp D1 - RKDEO D2 5-0

RKDEO D2

D-pupillen, D1, Groep 2 13 - 1e klasse

3 oktober 2015 11:00

Madrid en Barcelona hebben hem, Londen en Manchester ook, Amsterdam had hem en Glasgow is hem afgenomen, we hebben het hier over een onvervalste stadsderby. En wij hebben hem ook, de derby, de klassier, El Classico namelijk de wedstrijd tegen RKDEO (ik had ook kunnen schrijven dat Pijnacker en Berkel hem ook hebben maar dan heeft dit stuk toch gelijk een stuk minder allure dus dat schrijven we niet). Dit wordt een bijzonder verhaal, want we doen net alsof we mee reizen met de tegenstander (we waren er uiteraard niet echt bij, maar bij deze een sfeer impressie zoals het misschien is gegaan).

We verzamelen ons aan de sportlaan in Nootdorp bij RKDEO en de jongens hebben allerlei grote praatjes “we zullen die van SV wel eens laten zien wat voetballen is”, “we zullen ze in de pan hakken”, “we laten eens even zien wie de beste is” enz. Daarna is het tijd om in de bus te stappen (ik kan wel fiets schrijven maar dat past ook niet in het verhaal, Louis en Memphis gaan ook niet met de fiets naar City).  De bus vertrekt, rijdt de sportlaan af en het is nog flink rumoerig in de bus, de jongens hebben nog praatjes (nog wel), maar zodra de bus de dorpstraat passeert is het al rustig, je hoort niemand meer.  Als de bus de wijk ‘achter het raadhuis’ in rijdt hoor ik weer geluid namelijk knikkende knieen en als we ‘s Gravenhout inrijden wordt het geluid nog harder want de kaken zijn ook gaan meedoen.  Bij het oprijden van het terrein van SV Nootdorp komt daar het spreekwoordelijke dun door de broek nog bij.

En zo hoort dat ook bij een dorpsderby, de eer van de club staat op het spel, wie wint is de kampioen, althans voor deze week, ok in ieder gaval voor vandaag, maar hij telt. Dat volgende week weer een andere SV Nootdorp – RKDEO op het programma staat maakt niets uit, dan zijn er weer nieuwe kampioenen.

De wedstrijd is te mooi om bij de tegenstander te blijven en ook Jack heeft zich afgemeld, hij moest nog wat zaken bij sport1 regelen, dus we gaan even ouderwets naar de wedstrijd kijken.
We zien al snel een paar paartjes vormen op het veld, zo krijgt Jelle te maken met Vincent, een hele goede vriend van hem  (maar komend uur even niet) en Kay heeft de taak om zich vast te bijten in hun spelverdeler.  Gelukkig is Kay geen Suarez dus echt bijten doet hij niet, maar loslaten doet Kay ook niet. Het moet een goede speler zijn, die spelverdeler van RKDEO, maar wij hebben het niet gezien vandaag... die taak kun je aan Kay wel geven.
Toch was het nog vrij mat aan het begin van de eerste helft totdat Miquel in het veld kwam, toen kwam er ook meer strijd. Dat resulteerde eerst in een kans voor Jelle die hij niet verzilverde maar de volgende actie een minuut later was raak.  En weer een paar minuten later gaf Jelle een voorzet, die Rick op schitterende wijze al springend achter de keeper schoot, een technisch hoogstandje en een prachtige aanval.  En daar was weer de fantastische  uithaal van Finn, die ons wekelijks trakteert op latje trap, wat bijzonder knap is, als je bedenkt dat de lat maar een cm. of 10 breed is !

In de tweede helft gingen de jongens pas echt los en uit een mooie corner van Jip, gekopt door Finn en ingeschoten door Jelle (3-0) gingen de mannen pas echt druk naar voren zetten.  Er kwam geen bal meer over de middenlijn maar het werd ook wel erg druk met geelhemden in en rond de 16 meter.  Iedereen wilde de bal er wel inschieten, wat soms ook bijna lukte (en vaak ook niet!).
Ik zag schoten van Lars, van Rick, van Joep, van Miquel, van Storm en het beste schot was nog van Sjors die dacht wat Finn kan, dat kan ik ook en raakte ook heel fraai de lat. Even later mocht Sjors ook aanleggen vanaf 11 meter maar de keeper van RKDEO hield de bal fraai tegen.  Daarna toch nog een doelpunt van Joep, of toch net niet, die flink uithaalde en waarschijnlijk de lijn al passeerde maar de bal werd er weer uitgefrummeld door RKDEO waarna Jip het genadeschot gaf en de teller op 4 zette.
Door al deze aanvallende dadendrang even een compliment aan Collin en Thijn die alles wat richting Vince kwam heel beheerst en rustig onschadelijk maakten, nooit een paniekbal maar technisch verzorgd bleven voetballen. Dankzij deze jongens, het cement van het team,  had Vince een vrije dag.
Uiteindelijk viel ook de 5-0, schot Jelle, een heel mooie uitslag! Uit deze titanenstrijd kwam de SV als de grote winnaar naar boven en zijn dus de helden van Nootdorp (in ieder geval voor deze ochtend). En na afloop waren alle jongens weer vrienden van elkaar en zo hoort dat ook.

We springen nog even snel mee in de bus terug naar RKDEO.  Als we terug reizen naar de sportlaan en uitstappen is het heel stil en donker rondom het terrein van RKDEO (echte derby’s worden natuurlijk ‘s avonds gespeeld) maar als we goed luisteren dan horen we gezang uit de richting van SV Nootdorp. We vangen nog net de zin op
“Het is stiiiiilll aan de overkant, het is stiiiiiill aan de overkant.....”