Een goed begin is het halve werk!

SV Leidschenveen JO11-1

1e klasse Zwaluwen Jeugd (1e fase) 10

9 september 2023 8:30

Sportpark 's-Gravenhout
De Poort 8
2631PT
NOOTDORP
tel. 015-3109726

De voorbereidingen van het nieuwe seizoen voor de JO11-1 begonnen vorig jaar al rond eind mei. Want er stonden wat veranderingen aan te komen voor dit seizoen.

De jongens sloten vorig jaar in de JO10-1 prima af in de hoofdklasse en het voetballen op een kwart veld had voor het team dan ook weinig geheimen meer. Maar het tijdperk van een kwart veld is voor de groep verledentijd en het vergt best wel wat aanpassingsvermogen van de kids om te schakelen naar een half veld;

Want vanaf de onder 11 zijn de afstanden 2 keer zo groot, telt je team ineens 2 man meer in het veld, worden de posities anders verdeeld (zowel binnen het team als op het veld), is de bal zwaarder en zijn de wedstrijden langer. Kortom, het oude vertrouwde voetbal wat ze zo goed kenden, maakt plaats voor ‘grote jongens voetbal’... en of ze goed weten om te gaan met die aanpassingen kom je pas achter wanneer je wedstrijden gaat spelen.

Er stonden vlak voor de zomerstop met het “nieuwe team” 2 oefenwedstrijdjes gepland. En ondanks dat er nog een hoop onwennig bleek, pakten de kids het prima op. De aanwijzingen en feedback van de trainers was niet zuinig. Het leek soms wel een heel nieuw spelletje. Maar de groep is leergierig, behendig en altijd bereid om er voor te gaan en dat leverde 2 keer de winst op.

Na de zomerstop en de eerste trainingen stonden al weer snel de eerste oefenwedstrijdjes op het programma. Want de competitie stond voor de deur en het spelen van oefenwedstrijden is dé manier om te wennen aan alle veranderingen.

Het is altijd afwachten hoe de kinderen individueel en als team uit de zomerstop komen. Maar de eerste 2 oefenwedstrijdjes na de zomerstop liepen prima. Er werd met 7-1 en 9-5 gewonnen en alle spelers zag je elke wedstrijd beter in hun rol groeien en meer vertrouwen krijgen. Er stond nog één laatste oefenwedstrijd voor de competitie begon op het programma; uit tegen de JO11-1 van R.C.L. uit Leiderdorp. Dit team start net als wij in de 1ste klasse maar heeft aspiraties om tijdens het seizoen uit te gaan komen in de hoofdklasse. Net als wij ! Dus absoluut een tegenstander om rekening mee te houden. Maar ook in deze wedstrijd waren de jongens van de JO11-1 van SV Nootdorp scherp, actief en strijdlustig. Waardoor de eindstand op 3-6 uitkwam in ons voordeel.

Dat was lekker. In totaal waren er nu 5 oefenwedstrijdjes gespeeld en 5 gewonnen. Een prima start.

Maar oefenwedstrijdjes zijn slechts ter voorbereiding op het echte werk. De competitie is waar het team het moet laten zien ! Vol vertrouwen gingen onze jongens de 1ste competitiewedstrijd naar DSVP en werden de 1ste drie punten binnengehaald. Met een klinkende overwinning van 2-11 nam ons team de punten mee uit Pijnacker naar Nootdorp.

Afgelopen zaterdag (9 september) mocht het team weer aan de bak en stond SV Leidschenveen op het programma. En ondanks dat wij zelf hier voor het eerst ‘maar’ 3 doelpunten scoorden, was de grootste prestatie het feit dat de 0 voor het eerst gehouden werd. Wederom een mooie overwinning. Geen enkel tegendoelpunt in deze wedstrijd en maar 2 tegendoelpunten in de competitie dus ver, wat na 120 minuten voetbal in deze competitie een geweldig mooie prestatie is.

Hopelijk wordt de mooie reeks van overwinningen nog even voortgezet. Maar aanstaande zaterdag zullen de jongens echt aan de bak moeten. De tegenstander is Concordia en heeft net als wij 6 punten gehaald uit 2 wedstrijden en zij weten het doel van de tegenstander tot nu toe veel te vinden (24 doelpunten in 2 wedstrijden). Daarnaast is de kans groot dat wij een belangrijke speler missen

door een blessure. Desalniettemin kan dit team alles winnen als ze er voor gaan en zitten we in een goede flow... en dus is een overwinning op Concordia zeker niet onmogelijk.

Hoe dan ook. Voor nu staat de teller op 7 overwinningen in 7 wedstrijden en dat is een prestatie waar het team en de trainers trots op mogen zijn!

Een goed begin is het halve werk!