sv Nootdorp verliest van oud-trainer Dick Boereboom

BVCB 1

15 februari 2020 14:30

P. Lips (KNVB)

Een belangrijk duel in de kelder van 1B. Nummer elf sv Nootdorp ontving op sportpark s’-Gravenhout nummer dertien BVCB. Saillant detail, debuterend BVCB-trainer Dick Boereboom werd eind december na vijf seizoenen in dienst als trainer bij sv Nootdorp ontslagen. Bij winst zou hij niet enkel revanche nemen, maar zou hij bovenal met BVCB op de ranglijst stijgen.

Zoals een degradatieduel betaamt, tastten beide ploegen elkaar in de openingsfase af. Op een hobbelig veld kregen de twee ploegen het niet voor elkaar om de bal lang in de ploeg te houden. De 0-1 viel dan ook redelijk uit het niets. In de elfde minuut stak Ayrton Verlaan de snelle Ugur Altintas weg, die met een knappe loopactie zichzelf vrijspeelde en koelbloedig afrondde. Vijf minuten later verdubbelde de oud-jeugdspeler van Sparta de marge. Vanaf eigen helft werd de spits weggestuurd en had hij alle tijd en ruimte om rustig een hoek uit te zoeken. sv Nootdorp had tijd nodig om deze dubbele klap te verwerken en worstelde vooral met zichzelf. Dit ging gepaard met de nodige frustratie. De harde overtreding van Gillian Pieper was hier tekenend voor. Verder dan een schot van Jaël Paas en een van richting veranderde vrije trap kwam de thuisploeg in de eerste helft niet. Dit leidde zichtbaar tot onvrede bij trainer Marco Jalink, die vaak druk coachend voor zijn dug-out was te vinden.

De onvrede van de ervaren trainer was ook te zien in zijn wisselbeleid. Waar hij halverwege de eerste helft Dirk Kusters inbracht ten faveure van Joshua Steenvoorden, stond invaller Serhat Cakmak aan de aftrap van de tweede helft. Dit had tot gevolg dat Pim Hulst in de kleedkamer achterbleef. Ondanks deze wissel was het BVCB dat de lakens uitdeelde. Uit een vrije trap aan de rechterkant van het veld verraste Joshua Vermeer sv Nootdorp-doelman Yannic Augustinus. De middenvelder, die vorig jaar nog in het tweede van HBS speelde, schoot de bal achteloos in de kruising. Met een 0-3 tussenstand leek de wedstrijd beslist.

Het was echter invaller Cakmak die in de 53ste minuut de spanning in de wedstrijd terugbracht. De aanvaller kon vanaf links naar binnentrekken in het zestienmetergebied en rondde goed af: 1-3. Het was een doelpunt dat de thuisploeg hoop gaf en met goede moed ging het op jacht naar de aansluitingstreffer. Nog geen twee minuten later was het bijna weer raak voor de oud-speler van Trabzonspor. Na een voorzet van de bedrijvige Ricoberto Luijando haalde de aanvaller hard uit. Zijn schot werd echter gekeerd door Wesley van der Molen. In de zeventigste minuut was het wel raak voor de Nootdorpers. Aanvoerder Mike Hollenberg kreeg de bal in het strafschopgebied aangespeeld en schoot de bal in zijn aanname tegen een hand van een BVCB-verdediger. In eerste instantie wuifde scheidsrechter Paul Lips het appèl voor hands weg, maar hij vertrouwde uiteindelijk op zijn assistent Stef van Soest die resoluut naar de stip wees. Hollenberg nam zijn verantwoordelijkheid en schoot de bal feilloos in de linkerhoek: 2-3.

Na de aansluitingstreffer probeerde sv Nootdorp de ultieme wederopstanding te volbrengen. Dit was echter tevergeefs. De minst scorende ploeg van de competitie lukte het niet meer om een gat te slechten in de defensie van de gasten uit Bergschenhoek. Ondanks kleine kansen voor Luijando en Hollenberg kwam het elftal van Dick Boereboom niet meer in de problemen. Wel werd de slotfase gekenmerkt door een hevige fysieke strijd die Gillian Pieper helaas fataal werd. Hij moest met behulp van de verzorgers van het veld worden gedragen. Ook trainer Jalink liet zien dat hij fysiek nog altijd in orde is. Na het fluitsignaal sprintte hij geëmotioneerd af op scheidsrechter Lips waarbij hij driftig op zijn horloge wees. Het verzoek voor het langer doorspelen van de wedstrijd vond echter geen gehoor bij de leidsman uit Utrecht.

BVCB-trainer Dick Boereboom was uitermate content met de overwinning op zijn oude club. De Hagenaar had zich welkom gevoeld op sportpark s’-Gravenhout door het warme onthaal van de spelers en de vrijwilligers van sv Nootdorp. Hij was wars van rancune, maar was wel doordrongen van zijn opdracht: ,,Ik mocht niet verliezen. Het was dan ook fantastisch om de wilskracht en gretigheid bij mijn ploeg te zien. Ondanks de aansluitingstreffer van sv Nootdorp zijn we niet meer in de problemen gekomen”, zei de oefenmeester met een brede glimlach. Door de overwinning klimt BVCB naar de veilige elfde plaats. sv Nootdorp zakt echter af naar de twaalfde plaats. Op 7 maart wordt de competitie in 1B weer hervat. sv Nootdorp gaat dan op bezoek bij XerxesDZB, terwijl BVCB het opneemt tegen Neptunes Schiebroek.