sv Nootdorp begint met nipt zege aan return

Volendam (rkav) 1

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse/1e klasse Finale 1 nacompetitie

27 mei 2017 15:00

Augustin, B.

Om een plaats in de hoofdklasse reisde sv Nootdorp voor de eerste finalewedstrijd naar Volendam. Door de vele verkeersopstoppingen op de weg naar het vissersdorp aan het Markermeer werd na twee uur de Julianaweg bereikt waar RKAV Volendam haar domicilie heeft. De spelers en begeleiders stapten daar een kleine twintig minuten voor de wedstrijd uit. In overleg met het arbitrale trio en de tegenstander kreeg sv Nootdorp veertig minuten respijt om zich voor te breiden voor het belangrijke treffen.

Volendam bereikte de finale door een overwinning van 6-1 op PKC’83 en een gelijkspel tegen DUNO D. Het team van trainer Dick Boereboom zegevierde achtereenvolgens tegen Montfoort – in de reguliere competitie verloor Volendam tweemaal tegen Montfoort – en Sliedrecht. Na zeven jaar in de hoofdklasse gespeeld te hebben volgde voor ‘Het andere Oranje’ een verblijf van twee seizoenen in de eerste klasse. Bij een eventuele promotie van sv Nootdorp zal dat een historisch hoogtepunt in het zevenenzestig jarig bestaan worden.

De wedstrijd begon met wat aftasten aan beide kanten. Bij een temperatuur van zesendertig graden lag het tempo begrijpelijker wijze niet erg hoog. Na drie klokrondjes kopte Gillian Pieper van sv Nootdorp op een voorzet Nick Sleeking over de lat van doelman Sander Binken. Even later had aan de andere kant doelman Yannic Augustinus enige moeite om een ‘rollertje’ van een Volendamse aanvaller onder controle te krijgen. De geel-zwarten begonnen aan te dringen, wat resulteerde in twee achtereenvolgende hoekschoppen. Het rendement bleef echter op nul staan. De gastheren kregen na ruim een kwartier spelen de eerste echte kans, maar ook die kopbal verdween over de lat van goalie Yannic Augustinus.

Na de ingelaste drinkpauze halverwege het eerste bedrijf werd een overtreding op Marcley Manuela bestraft met een vrije trap die door Mike Hollenberg werd genomen. Het harde schot ketste via de paal het veld weer in. De Nootdorpse sluitpost onderscheidde zich in minuut zesentwintig op een bekwame manier door een goed gericht schot van Frank Boogaard uit zijn doel te rammelen. Met nog zes minuten te gaan kwamen de bezoekers door Marcley Manuela op aangeven van Polino Luiza op 0-1 te staan.

Na de doelwisseling kwam Niels Springer (Volendam) gevaarlijk door, maar zijn inzet werd door Richard Schaaphok op een uitstekende wijze geblokt. Om de stand een ander aanzien te geven moest Volendam wel komen. Kansen werden wel gecreëerd, het vizier stond door de aanvallers van Volendam niet scherp afgesteld. Goed verdedigen aan de zijde van de Nootdorpers verhinderde succes voor de mannen uit het palingdorp. Ondanks dat kreeg Niels Springer een dot van een kans die scherp voorlangs het aluminiumframe van sv Nootdorp verdween. Aanmerkingen op de scheidsrechter kostte Leon Tol van de thuisclub het geel. In blessuretijd moest Tol op een harde charge op Gerard Rust voortijdig met ‘rood’ het veld verlaten. Na het laatste fluitsignaal van scheidsrechter Augustin vierden de geel-zwarten een bescheiden feestje met in het achterhoofd dat de strijd op een plaats in de hoofdklasse nog niet is gespeeld. Volgende week zaterdag volgt op sportpark ‘s-Gravenhout de return (14.30 uur)

Tekst en foto : Aad van der Knaap