Knap gelijkspel, FC ’s-Gravenzande loopt uit op Feyenoord

Mannen zaterdag, 1, 1e klasse B

29 april 2017 14:30

Virancikli, I.

Met nog drie speelrondes te gaan en drie punten voorsprong moest FC ’s-Gravenzande het opnemen tegen sv Nootdorp, de nummer vijf op de ranglijst. De thuiswedstrijd leverde een 2-0 zege op, dat was de eerste nederlaag voor sv Nootdorp. Om zeker de koppositie te behouden telde maar één ding: terugkeren met de volle winst. Maar de wedstrijden tegen sv Nootdorp zijn niet altijd de makkelijkste voor FC ’s-Gravenzande.

Trainer Frans Danen voorafgaand op Haaglanden Voetbal: ,,We hebben het zelf in de hand. Wij moeten niet achter concurrenten aan. We staan drie punten voor, maar kunnen ons niks permitteren. We moeten die voorsprong behouden. We hebben tegen sv Nootdorp dan ook maar één missie: drie punten halen. Daarna gaan we pas weer naar anderen kijken”. Een opsteker voor de gastploeg was wel de winst vorige week tegen Brielle.

Het werden niet de gehoopte volle drie punten in Nootdorp, maar mede door het verlies van SC Feyenoord liep FC ’s-Gravenzande toch verder weg. De eerste mogelijkheid was voor de thuisploeg toen Jeffrey Flohr gevaarlijk leek te worden, maar Roel Stoffels werkte de bal weg. Bij een vrij trap aan de andere kant van het veld van Keke Stam schoot hij recht in de handen van doelman Yannic Augustinus. Een voorzet van Patrick Triep werd door Frank Broos teruggelegd op Sander Koeleman, die goed in schoot, maar ook nu wist de doelman na bijna een kwartier spelen niet van wijken. Toch kwam twee minuten later FC ’s-Gravenzande op voorsprong. Een korte corner van Patrick Triep kwam via Sander Koeleman weer bij Triep, die haalde laag over de grond uit en zag de bal achter Yannic Augustinus verdwijnen: 0-1.

Snoeihard

Ook hierna waren de betere mogelijkheden voor de gastploeg. Yuri Westhoff schoot snoeihard in, maar de doelman wist van geen wijken en Frank Broos schoot na een snelle uitbraak net over. Bij de eerste echte uitbraak van sv Nootdorp leverde dat direct een treffer op. Tussen twee verdedigers wist Marcley Manuela in de halverwege de eerste helft de stand weer in evenwicht te brengen. Danny Koning stopte in eerste instantie nog, maar in de rebound schoot hij raak: 1-1. Na ruim een half uur spelen onthield scheidsrechter Virancikli FC ’s-Gravenzande een strafschop toen Yuri Westhoff overduidelijk aan de achterkant van zijn shirt naar beneden werd getrokken. Vlak voor rust nog een poging van FC ’s-Gravenzande, maar op een voorzet van Patrick Triep kon Frank Broos net niet bij de bal. Voor sv Nootdorp was Jeffrey Flohr nog gevaarlijk, maar schoot de bal over de lat.

In de tweede helft een golf van aanvallen op het doel van sv Nootdorp, maar de doelman voorkwam een achterstand. Veel kansen die normaal gesproken goed zijn voor enkele doelpunten wist hij toch uit zijn doel weg te werken; een knappe prestatie. Uit een vrije trap kopte Roel Stoffels de bal recht in zijn handen, een inzet van Patrick Triep tikte hij met moeite over de lat, en na een goede actie kreeg ook Yuri Westhoff de bal niet in het Nootdorpse doel. Een overtreding van Gillian Pieper op Sander Koeleman in het strafschopgebied leverde een penalty op. Ruben de Groot nam deze, maar evenals vorige week werd die door de sv Nootdorp-doelman gestopt.

Maar FC ’s-Gravenzande liet zich hierdoor niet van de wijs brengen. Eerst was het Sander Koeleman die zijn inzet door de doelman zag worden weggestompt en even later gaf Patrick Triep uit een hoekschop goed voor, maar werd de bal rakelings naast gekopt door Yuri Westhoff. Kort voor de tijd schoot Frank Broos nog prima in, maar de in uitstekende vorm verkerende doelman van sv Nootdorp maakte er met een uiterste krachtsinspanning nog een hoekschop van. sv Nootdorp liet in de tweede helft aanvallend maar heel weinig zien, maar uit een vrije trap in blessuretijd had de wedstrijd zomaar heel anders kunnen aflopen. Een vrije trap van Mike Hollenberg kwam er via onderkant lat weer uit en daar kwam FC ’s-Gravenzande goed mee weg. Je krijgt in het voetbal niet altijd wat je verdient en hield FC ’s-Gravenzande een puntje over aan deze wedstrijd.

sc Feyenoord verloor dus, met 1-0, bij Forum Sport en de voorsprong van FC ‘s-Gravenzande op de Rotterdammers bedraagt nu vier punten. Bij winst aanstaande zaterdag zou FC ’s-Gravenzande kampioen kunnen worden, maar juist Forum Sport is dan de tegenstander op het Juliana Sportpark. De Voorburgers staan bovenaan in de stand voor de derde periode. Het kan dus een mooie happening worden op 6 mei op het Juliana Sportpark.

Tekst : Jan Hoogenraad
Foto : Pieter Vermeer