FC ’s-Gravenzande verslaat onmachtige koploper sv Nootdorp

Mannen zaterdag, 1, 1e klasse B

26 november 2016 14:30

Perk, E. van der

De confrontatie tussen het op de derde plaats staande FC ’s-Gravenzande en koploper sv Nootdorp was voor beide ploegen een belangrijk duel. Bij winst zou sv Nootdorp haar leidende positie verder kunnen verstevigen en voor FC ’s-Gravenzande was het belangrijk om de aansluiting met de kop niet te verliezen. In de nog jonge geschiedenis van FC ’s-Gravenzande stonden de ploegen al achtmaal tegenover elkaar. Tweemaal was er winst voor sv Nootdorp, eenmaal een gelijkspel en vijf keer een zege voor FC ’s-Gravenzande.

Dat deed uiteindelijk FC ’s-Gravenzande; evenals vorig jaar bracht het sv Nootdorp de eerste nederlaag van het seizoen toe en blijft zodoende meedoen om de bovenste plaatsen.

Het was de thuisploeg die veelal op de helft van sv Nootdorp te vinden was. Dat leverde al snel na de aftrap een mogelijkheid op voor Roy Vermolen na een steekpass van Sander Koeleman, maar hij raakte de bal verkeerd. De eerste mogelijkheid voor sv Nootdorp was van Jersylee Riley. Hij zag doelman Danny Koning wat ver voor zijn doel staan, kon vol uithalen, maar de lat voorkwam een achterstand voor de thuisploeg. Hierna was het toch vooral FC ’s-Gravenzande dat de wedstrijd dicteerde, alleen in de afronding lukte het niet. Op aangeven van Patrick Triep schoot Roy Vermolen over. Een inzet van Sander Koeleman kwam via de vuisten van doelman Yannic Augustinus weer het veld in en was het uiteindelijk de sv Nootdorp-defensie die voor opruiming zorgde door er een hoekschop van te maken. Een voorzet van Frank Broos op Yuri Westhoff had ook geen succes, de voet van de doelman voorkwam een treffer. In de blessuretijd van de eerste helft nog een prima mogelijkheid voor Frank Broos op aangeven van Patrick Triep, maar de lat bracht nu redding voor sv Nootdorp. Er werd dus met een blanco stand de rust ingegaan.

Ook in de tweede helft drong FC ’s-Gravenzande veel meer aan. Een vrije trap van Sander Koeleman was een gemakkelijke prooi voor de sv Nootdorp-doelman kort na de hervatting. Een mogelijkheid voor de gastploeg uit een vrije trap net even buiten de zestien meter had geen succes. Jeffrey Flohr schoot de bal recht in de handen van Danny Koning. Ook een poging van Mike Hollenberg bleef zonder succes, zijn inzet was veel te zacht en ook nu een simpele bal voor de doelman. Op aangeven van Sander Koeleman leek Frank Broos gevaarlijk te worden, maar de sv Nootdorp-doelman doorzag dit en pakte de bal.

Na een uur spelen lukte het FC ’s-Gravenzande uiteindelijk wel om het veldoverwicht uit te drukken in een doelpunt. Yuri Westhoff kwam vrij voor doelman Yannic Augustinus, maar hij zag zijn inzet via de voet door hem weggewerkt worden. De terugkomende bal kwam hierna bij Patrick Triep, die het speeltuig weer voor het doel bracht, waarna Frank Broos eerste nog tegen de doelman kopte, maar in de rebound wel binnenschoot: 1-0. In de volgende twintig minuten gebeurde er maar heel weinig. De thuisploeg controleerde de wedstrijd en sv Nootdorp was niet bij machte gevaarlijk te worden.

Met nog acht minuten op de klok een pass van achteruit van Keke Stam op Sander Koeleman, die prima voorgaf op Frank Broos, die raak schoot: 2-0. Een aanval uit het boekje zoals dat heet. In de slotfase nog de beste kans voor de thuisploeg op een nog grotere voorsprong, maar Yuri Westhoff mikte net naast. sv Nootdorp probeerde het nog wel in de slotfase, maar echt gevaarlijk werd het niet voor de ploeg van trainer Dick Boereboom. Na ruim vijf minuten blessuretijd vond de prima leidende scheidsrechter Ernst-Jan van der Perk het genoeg en bleven de drie punten terecht achter in ’s-Gravenzande en was de eerste nederlaag voor sv Nootdorp dit seizoen een feit. Mede door het verlies van Brielle tegen XerxesDZB stijgt FC ’s-Gravenzande naar de tweede plaats. Sv Nootdorp blijft nog wel koploper.

klik hier voor de foto's