Forum Sport onverdiend onderuit tegen sv Nootdorp

Mannen zaterdag, 1, 1e klasse B

8 november 2014 14:30

Ekelenburg, M. van

Het komt regelmatig voor in de voetbalsport, dat niet de beste ploeg wint. Maar dat je aan het einde van de wedstrijd moet concluderen dat de scheidsrechter feitelijk de uitslag heeft bepaald, is voor een sporter moeilijk te verteren. En dat is eigenlijk de conclusie over de wedstrijd van afgelopen zaterdag tussen Forum Sport en sv Nootdorp.

Twee ploegen die over genoeg kwaliteit beschikken om er een aantrekkelijke wedstrijd van te maken, maar zich verbaasden over en ergerden aan het dubieuze optreden van scheidsrechter Marcel van Ekelenburg met uiteindelijk Forum Sport als onverdiende verliezer. En het had heel leuk kunnen zijn op Sportpark ‘t Loo. Veel belangstelling voor de regionale derby en ook veel bekende (voetbal) gezichten langs de lijn.

sv Nootdorp begon de wedstrijd heel sterk. In een bijzonder hoog tempo werd Forum Sport onder druk gezet en het was al in de vierde minuut, dat Roger Kokee na een aanval over rechts en en prima voorzet van Mike Hollenberg met een schuiver in de verste hoek de 0-1 kon scoren. Forum Sport probeerde een minuut later wat terug te doen via Matthijs Seilberger, maar zijn vrije trap belandde in handen van keeper Björn Benard.

Vat

Pas na een kwartier kreeg Forum Sport meer vat op het spel van de Nootdorpers. Een tactische ingreep van trainer André Lourens zorgde ervoor dat het middenveld van Forum Sport beter stond en meer druk naar voren kon geven. In de 18e minuut een hoekschop voor Forum Sport, waarbij Regilio Bezemer de bal kon doorkoppen naar Ian Baggerman, die vervolgens simpel kon afronden: 1-1. Forum Sport kwam steeds beter in de wedstrijd en in de 26e minuut was het bijna raak. Een lange pass op rechterspits Osman Lamin met een goede voorzet op Regilio Bezemer, die eigenlijk had moeten scoren. In de 31e minuut brak Matthijs Seilberger door. Hij zag zijn schot via een been van een Nootdorper net naast gaan. Diezelfde Mattijs Seilberger schoot in de 35e minuut uit een vrije trap hard op de lat. De rust werd zo gehaald met een 1-1 stand.

Handsbal

Na rust twee ploegen het veld met de intentie de wedstrijd te winnen. Het spel golfde heen en weer met kansen aan beide kanten. In de 53e minuut een zuivere handsbal binnen het strafschopgebied van Nootdorp, maar scheidsrechter Van Ekelenburg wuifde het weg.

Vlak daarna liep Jeffrey Flohr door op doelman Davy Schilperoort van Forum Sport en blesseerde zichzelf zodanig dat hij zich moest laten vervangen. Bij het verlaten van het veld kreeg hij nog de gele kaart. Maar voordat hij het veld afwas, ontstond er een opstootje rondom de geblesseerde speler waarbij een aantal spelers van beide verenigingen de fout ingingen. Waar de scheidsrechter had moeten optreden, koos hij ervoor de spelers “af te laten koelen” in de kleedkamer.

Tot verbazing van iedereen aan de kant werd de wedstrijd tien minuten later hervat met 22 spelers en zonder dat iemand een (rode) kaart had gekregen. Bij sv Nootdorp was Flohr vervangen door Rashidi Gilkes.

Draad

De spelers pakten de draad weer op en in de 59e minuut had Ian Baggerman de 2-1 kunnen maken. Hij was keurig vrijgespeeld in het strafschopgebied van sv Nootdorp, maar zijn schot kon door doelman Benard worden gekeerd. Een minuut later een keihard schot van één van de Nootdorp- aanvallers, dat door Davy Schilperoort werd gekeerd. Nadat Matthijs Seilberger liggend bijna scoorde, was het tijd voor de scheidsrechter zich te manifesteren. Opnieuw een handsbal van één van de Nootdorpers niet bestraffen en enkele minuten later het spel stil leggen in verband met een geblesseerde Nootdorp-speler terwijl Osman Lamin in het strafschopgebied voor de doelman staat. En iedereen weet, dat een scheidsrechter zoiets moet doen bij een blessure aan het hoofd, maar daar was hier geen sprake van.

De wedstrijd leek, ondanks een overwicht van Forum Sport, af te gaan op een 1-1 gelijkspel. Het was echter in de tweede minuut van de extra tijd, dat sv Nootdorp op 2-1 kwam. Eén van de hoofdrolspelers tijdens het opstootje, Yannick Blom, kopte de 1-2 binnen. Dat het daarna nog 1-3 voor sv Nootdorp werd via Charlie Windhorst was een gevolg van concentratieverlies bij Forum Sport en alleen maar interessant voor de statistiek.

Nootdorp de gelukkige winnaar, Forum Sport de onterechte verliezer. Scheidsrechter Van Ekelenburg doet later nog zijn verhaal op deze website. Morgen korte gesprekjes na afloop met de beide trainers.