Prima eerste competitiepot, maar helaas verloren

DSO JO16-1

... (schot)
... (kopbal)
... (schot)

Hoofdklasse C

4 september 2021 15:00

V. Andeweg

Sportpark Bentwoud
Hildamlaan 1
2731BT
BENTHUIZEN
tel. 079-3315591

Seizoen 2021/2022 is begonnen! Zo ook voor de JO16-1. En hoewel deze eerste competitiewedstrijd van het seizoen geen punten heeft opgeleverd, kan toch met trots worden teruggekeken op de inzet en het doorzettingsvermogen van onze helden. Er is hard gewerkt, maar het was vandaag helaas niet genoeg.

Het is 4 september 2021 en met 20 graden en volop zon een prachtige nazomerdag. De jongens verzamelen zich in de kleedkamer en luisteren meteen na het omkleden naar een onnavolgbare tactische voorbespreking van Jeroen. Het magneetbord is daarbij onmisbaar: “Wat doet acht als Milan inspeelt? Twee knijpt naar binnen en vier dribbelt in”. Enfin, zoiets… Als de spelers het maar begrijpen.

Geïnspireerd betreedt het team het veld. En na een korte portretfotoshoot (voor de spelerspasjes) en een flinke warming-up is het tijd om te gaan voetballen! De trainers/coaches staan gereed in de dugout-vakken, Patrick vlagt dat hij er klaar voor is en de heer Andeweg fluit voor de aftrap: de bal rolt en daarmee is het seizoen officieel begonnen. Yes!

De eerste tien minuten gaat het spel op en neer zonder al teveel dreiging. Er wordt prima gevoetbald, maar het levert vooralsnog weinig kansen op. De eerste mogelijkheid is voor Nootdorp. In de 13de minuut komt de bal gevaarlijk voor het goal, maar hij wil er helaas niet in. Dan in de 15de minuut een lange bal van DSO naar de rechtsbuiten. Op snelheid werkt hij zich langs de verdediging en geeft de bal mooi voor. Daar staat iemand klaar om de bal tussen de palen te schieten. We staan 1-0 achter. Getsie!

In de volgende twintig minuten zien we steeds hetzelfde beeld: veel lange ballen van DSO en veel verloren duels door Nootdorp. Het loopt niet lekker. De sfeer wordt langzaam maar zeker iets grimmiger. Jimmy wordt met een heuse judoworp naar de grond gewerkt. In de 22ste minuut schreeuwt de coach van DSO om een penalty (“scheids, scheids, scheids!!”). Hij krijgt ‘m niet.

In de 36ste minuut moeten we helaas de 2-0 incasseren. Een lange bal uit een spelhervatting landt perfect op het hoofd van een speler van DSO en de bal schiet daardoor de goal in. Deze doet pijn! En om ons voor nog erger te behoeden, moet Ruben drie minuten later een gele kaart “pakken voor het team”. Hij voorkomt dat een doorgebroken speler de vrije weg naar het goal kan vervolgen. Al met al een wat teleurstellende eerste helft en de jongens sjokken na het eindsignaal licht geknakt richting de kleedkamer: het is rust.

Het koele water en de peptalk van Jeroen werkt verfrissend en vol goede moed lopen de spelers het veld op voor de tweede helft. Drie verse krachten komen erin (Max, Karel en Marcus) en drie krijgen er rust en mogen op de bank plaatsnemen (Jimmy, Sem en Kaylen). De tweede helft begint veel beter; Nootdorp speelt aanvallender en er ontstaat meer dreiging. Het is heel prettig om naar te kijken en het vertrouwen groeit! En terecht, want in de 55ste minuut valt de 2-1. Berkant krijgt de bal en schiet prachtig binnen. Nu doorpakken!

Na de belangrijke aansluitingstreffer is het Nootdorp dat domineert. De kansen nemen toe en je voelt dat het erin zit. In de 66ste minuut krijgt Max een mooie kans na een voorzet van Berkant, maar de gelijkmaker blijft helaas uit. Het gaat nu echt ergens over en het valt op dat het spel wat agressiever wordt. Er worden veel overtredingen gemaakt. Sommige daarvan zijn veel te grof als je het mij vraagt…

De tijd tikt door en gaat wringen. De gelijkmaker moet nu snel vallen, anders kan het nog omslaan in ons nadeel. En ja, dat gebeurt dan ook. Helaas! In de 73ste minuut verrast DSO ons met de 3-1. Je merkt ook dat de pijp leeg raakt en het blijkt dan ook onmogelijk om deze tegenslag nog te boven te komen. Eindstand: 3-1.

Jammer mensen! De eerste competitiewedstrijd hebben we verloren. Maar toch heeft het team zich van zijn goede kant laten zien. Vooral in de tweede helft. En dat is veelbelovend. 18 september staat de volgende geprogrammeerd. Dus ik zou zeggen: lekker trainen en haal alles uit de oefenwedstrijden. Dan komt het zeker goed.