SV Nootdorp JO19-1 vergeet te scoren tegen 3e div DHC JO19-1

Groep 1 06

29 augustus 2020 14:00

R. Droog ( KNVB)

Vandaag stond voor SV Nootdorp JO19-1 de 1e bekerwedstrijd op het programma tegen DHC JO19-1 dat gaat uitkomen in de 3e Divisie. 2 klassen hoger dan onze JO19-1. Na een goede voorbereiding, met ondersteuning van JO19-2, waren we vandaag voor de eerste keer compleet met onze smalle selectie.

De voorbereiding had goede resultaten opgeleverd tegen SJC (hoofdklasse 3-2 verlies), Oliveo (hoofdklasse 3-2 winst) en RKDEO (4e div 3-3). Vandaag zou een nieuwe graadmeter zijn voor de kracht van SV JO19-1.

Even na 14.00 uur werd afgetrapt op veld 3, aangezien SV1 ook thuis speelde. DHC probeerde in de eerste minuten gelijk druk te zetten, maar voetballend kwamen we hier goed onderuit. In de negende minuut een uitgelezen kans om op een 1-0 voorsprong te komen. Een goede aanval over de linkerflank waar vandaag Jip, Tim en Koen startten, werd doorgespeeld naar Joep in het centrum. Zijn pass zette Matthew vanaf rechts vrij voor de goal. Helaas verdween de bal voor de al juichende supporters net voor het doel langs.

Zoals zo vaak in het voetbal, als je zelf niet scoort…. In de 18e minuut een vrije trap vanaf ongeveer 25 meter. Een strak schot, waarbij RJ de hand niet krachtig genoeg achter de bal krijgt waardoor deze alsnog binnenvalt. Een tegenvaller waardoor we even van slag zijn.

Toch pakken we de wedstrijd prima op en creëren toch weer kansen op de gelijkmaker. In de achterhoede met centraal Jelle en Toby met Jip en Noah op de flanken is het oppassen aangezien Jelle last krijgt van zijn al getapete rug. Hij moet dan ook na 30 minuten vervangen worden door Mats. Dit betekent enige omzettingen. Kay gaat een linie zakken van 6 naar 4, Tim de verdedigende rol op het middenveld en Mats en Daan in een meer aanvallende rol. We blijven echter druk naar voren geven en het wachten is op de gelijkmaker. Een schitterende aanval wordt nog wegens vermeend buitenspel afgevlagd. Maar Deze net voor rust valt dan toch de 1-1. Matthew en Joep zetten een prima combinatie op door het centrum, waarbij Matthew Joep met een steekbal een vrije doorgang geeft. En weer ging de vlag omhoog, maar de scheidsrechter wijst deze resoluut weg. 1-1 rust?

Helaas niet. In de 48e minuut komt er nog een slap schotje van DHC, maar RJ krijgt de bal niet onder controle en geeft een corner weg. De carambole die bij de 1e paal uit deze corner ontstaat, verdwijnt op miraculeuze wijze over RJ. Hij kan de bal niet voldoende raken, en deze valt bij de 2e paal binnen (1-2).

In de tweede helft gaan we onverminderd op zoek naar de verdiende gelijkmaker. Daan en Kay vallen met kramp uit en worden vervangen door Serden en Yuwan (JO17-1). Kans na kans wordt gecreëerd, DHC heeft alles nodig om de aanvalsdrang af te remmen (gele kaart doorgebroken speler, rode kaart doorgebroken speler, onterecht buitenspel vlaggen). Het was ons vandaag niet gegeven om er tegen een 3e div team de gelijkmaker (en misschien wel meer) te maken.

Als een neutrale KNVB-scheidsrechter na de wedstrijd zegt dat we zeker zesmaal hadden moeten scoren in de 2e helft, hebben we uiteindelijk de nederlaag aan onszelf te danken. RJ hield ons een aantal keer in de wedstrijd omdat we nadrukkelijk op zoek waren naar de gelijkmaker. Helaas, de scherpte van de voorbereiding was vandaag niet geheel aanwezig. Jammer van de uitslag, maar gezien de gecreëerde kansen hoopvol naar de volgende bekerwedstrijden en competitie.